Hoe kun je leren luisteren naar je innerlijke stem?

Hoe kun je leren luisteren naar je innerlijke stem?

Beslissingen nemen en keuzes maken kan soms ontzettend lastig zijn. Je hebt alle plussen en minnen op een rij gezet, alle mogelijkheden en alternatieven bekeken, maar je komt er nog steeds niet uit. Luister je naar je verstand, naar je gevoel, of regeert de waan van de dag?

Onrust in je hoofd
Keuzes maken is luisteren naar je innerlijke stem, naar je intuïtie. Dat is een heel andere dan het stemmetje dat je wijst op wat er allemaal mis kan gaan. Dat stemmetje heeft de neiging je innerlijke stem te overschreeuwen. En die innerlijke stem is vaak toch al moeilijk te horen. Verwachtingen en meningen van anderen, verplichtingen die je jezelf oplegt, nadenken en piekeren, boodschappenlijstjes, een stapel rekeningen, een kind dat aandacht vraagt, een vertraagde trein, de waan van de dag – kom daar nog maar eens bovenuit. Je intuïtie weet vaak feilloos wat goed voor je is. Wil je naar je intuïtie kunnen luisteren, dan heb je rust in je hoofd nodig. De lijstjes met plussen en minnen kunnen verhelderend zijn, maar geven bepaald geen rust in je hoofd.

Hoe herken je je innerlijke stem? Zoals ik al zei heb je ook een andere stem in je hoofd die heel gemakkelijk je innerlijke stem kan overschreeuwen. Dat stemmetje ken je heel goed. Het is het stemmetje dat je continu herinnert aan alles wat nog moet, alles wat je misschien beter had kunnen doen, alles wat fout kan gaan. Laten we dit je onruststem noemen, en je innerlijke stem je ruststem. Je kunt niet tegelijkertijd naar je onruststem en je ruststem luisteren.
Om je innerlijke stem te kunnen horen, moet je dus je onruststem uitschakelen. Daar zijn in grote lijnen twee manieren voor.

Hoe schakel je je onruststem uit?
De eerste manier om je onruststem uit te schakelen is oefenen in meditatie en mindfulness om je gedachten uit te zetten, je hoofd leeg te maken en in het hier en nu te komen. Je kent vast de talloze technieken en oefeningen die je daarvoor kunt gebruiken. Door hiermee regelmatig te oefenen kun je steeds vaker tijdens je dagelijkse bezigheden die onruststem uitschakelen en zodoende ruimte geven aan je innerlijke stem. Een heel leuke vorm is niet nadenken maar doen.

Niet nadenken maar doen
Luisteren naar je innnerlijkie stem kun je oefenen. Niet nadenken maar doen wat het eerste in je opkomt. Kies als je boodschappen gaat doen de eerste groente waar je zin in hebt, in plaats van erover na te denken en te wikken en te wegen over wat verstandig zou zijn en wat je de rest van de week op het menu hebt staan. Het zijn eenvoudige momenten om vanuit je gevoel – je innerlijke stem – te leren kiezen.

De tweede manier: grondiger afrekenen met je onruststem
Met de eerste manier leer je je onruststem herkennen en hem tijdelijk uitschakelen. De tweede manier is een grondiger aanpak, waarbij je de diepere oorzaken van je onruststem gaat onderzoeken. Vaak komt het gevoel van opgejaagdheid voort uit oude patronen die van invloed zijn op je zelfbeeld. Mag je van jezelf echt de vrijheid nemen te leven zoals jij wilt, de keuzes maken die jij wilt maken? Met de eerste manier ben je dus vooral de symptomen van je onruststem aan het bestrijden. Met de tweede manier pak je de oorzaken aan.

Tijdens de intensieve tweedaagse 1-op-1 ‘Haal het beste uit jezelf’ gaan we rechtstreeks bezig met de diepere oorzaken van je onrust, en leer je hoe je vanuit je stabiele kern sterker kunt gaan staan voor de keuzes die jij maakt. Daardoor zul je merken dat je ook veel gemakkelijker naar je innerlijke stem kunt luisteren.

Realiseer je dat je op ieder moment nieuwe keuzes kunt maken. Het gevoel dat jij zelf degene bent die je keuzes bepaalt, en niet dat onruststemmetje in je hoofd, helpt je ook rust ervaren.

Hartelijke groet,
handtekening Patricia de Groot