Beeldbellen: een zegen of een ramp?

De Corona omstandigheden zijn vervelend en beperken ons om de dingen te doen zoals we die gewend zijn. Maar deze tijd dwingt ons ook om inventief te zijn, om mee te bewegen met wat er is. Om te kijken naar wat wél kan. Er zijn dus ook kansen. Beeldbellen is zo’n kans; om toch je werkzaamheden en activiteiten door te kunnen laten gaan, en vooral ook om je contacten te onderhouden.

Ook ik maak gebruik van beeldbellen. Zo kunnen de coachgesprekken doorgaan. Alleen, waar ik normaal gesproken ook energie krijg van mijn werk, van de gesprekken, ben ik nu uitgeput en ga het liefst ‘bankhangen’ na een beeldbelgesprek. Voor mij is beeldbellen behalve een zegen ook een ramp.

Beeldbellen een ramp?
We zijn gewend in een gesprek onze zintuigen: zien, horen en voelen op een bepaalde manier te gebruiken. De ene mens is meer visueel aangelegd en de ander meer gevoelsmatig. Weer een ander reageert meer op een stem, op de intonatie. Meestal gebruik je een combinatie van je zintuigen. Tot zover niets aan de hand.

Echter, als je beeldbelt moet je naast het gebruik van je ‘normale’ zintuigen ook naar buiten gericht zijn. Gericht zijn op het beeld, naar wat je ziet en hoort. Dat betekent een extra en andersoortige inspanning.
Bijvoorbeeld: in een face-to-face gesprek kijk en voel ik, luister ik, gebruik ik mijn sensitiviteit, en vertaal dat vervolgens in woorden. Bij beeldbellen doe ik dat alles uiteraard ook, alleen moet ik nu uitreiken naar het beeld, vervolgens goed kijken en luisteren voordat ik weer mijn eigen zintuigen en sensitiviteit kan ‘horen’. En een feit is, hoe sensitiever je bent, hoe meer energie dit kost. Overigens, ook als je je niet bewust bent van je sensitiviteit, kost beeldbellen veel energie omdat het zo anders is dan je gewend bent. Het vraagt aanpassingsvermogen, en dat kost energie.

Zo minimaliseer je dat je leegloopt
Heb je het idee dat je liefst wilt ‘vluchten’ of bankhangen na een beeldbelgesprek? Dan geef ik je graag een paar tips om dit te minimaliseren.

  • Houd je aan de afgesproken tijd. Meer tijd gebruiken, kost sowieso teveel energie.
  • Spreek bij aanvang een pauzemoment af. Als een gesprek langer duurt dan een uur, las dan na 50 minuten een pauze van 5 à 10 minuten in.
  • Houd je aandacht bij het gesprek. Doe geen andere dingen tijdens het beeldbellen. Dit leidt af en kost extra energie.
  • Strek in je pauze je benen of loop even. Ga naar de WC of neem wat te drinken.
    Nog beter, doe als een kat: stretch je helemaal uit. Je zult direct het verschil voelen.

Tips voor het opladen van je energie

  • Na afloop van het gesprek is het belangrijk om je energielevel bewust weer op te laden.
  • Rek je helemaal uit, al je ledematen. Je zit namelijk anders dan je gewend bent. Dat kost energie.
  • Ga dan een korte wandeling te maken. Zo ontstaat er weer ruimte in je hoofd.
  • Lopen geeft je de tijd om het gesprek te laten bezinken en daardoor krijg je weer goede ideeën en nieuwe energie om mee aan de slag te gaan.

Succes en ik wens je in deze roerige tijden een dosis gezonde energie!